מכת הגניבות של אופנועים בישראל לא פוסחת על אף מקום בארץ, בין אם אתם גרים בקיבוץ פתוח ובין אם האופנוע שלכם נמצא בחנייה תת קרקעית של הבניין.
רכבים דו גלגליים ברובם מאוד קלים לגניבה, מכיוון שהם קלים מאוד, רובם ללא שום אזעקה או כל ביטוח כנגד גניבות, ופירוק האופנוע לחלקים לוקח מספר שעות.
אם תתקשרו אל המטרה כשעה לאחר גניבת האופנוע כנראה שהם לא יטרחו אפילו לחפש את הגנב, המשטרה תגיד לכם שסביר להניח שכבר האופנוע נמכר בחלקים – לצערנו הם צודקים. אם כך, איך אפשר למנוע גניבות של רכבים דו גלגליים?

 

למה יש גניבות של סוגים מסוימים של רכבים דו גלגליים?

אם תשימו לב, קטנועים נגנבים הרבה יותר מאשר אופנועים, ובתוך הקטגוריה של הקטנועים ישנם סוגים מסוימים שהם הנגנבים ביותר.
נכון לגבי ישראל, הקטנועים אשר נגנבים בפער יותר גדול מאשר כל סוג אחר הם הג'וי רייד וה-Tmax. הסיבה לכך שג'וי רייד הפך למבוקש כל כך בקרב הגנבים הוא בגלל הקלות בה ניתן לגנוב את הקטנוע, מדובר על רכב דו גלגלי שמשקלו הוא כ-150 קילו בלבד.
מספיק שני אנשים בכדי להרים את הקטנוע ישר למשאית, או אפילו לשבור את נעילת ההגה תוך מכה חזקה פעם אחת ולגרור את הקטנוע.
נוסף על כך, החלקים של הג'וי רייד הם השמישים ביותר והנמכרים ביותר ככה שלגנב אין שום בעיה להיפטר מהראיות תוך מספר שעות בודדות. 

הסיבה לכך שה-Tmax הוא גם קטנוע נגנב היא מכיוון שגם הוא קל לגניבה, על אף שמשקלו כבד יותר. בנוסף לכך הקטנוע נחשב למבין הקטנועים היקרים ואולי הקטנוע הכי יקר שקיים כיום.
מחירי ה-Tmax יכולים להגיע לכ-90 אלף ש"ח עבור קטנוע חדש וחלקי הקטנוע נחשבים ליקרים.
אז אם יש לכם אחד משני הסוגים האלה תדעו שאתם עומדים אל מול סיכויים גבוהים של גניבה. 

מצד שני, מקרי הגניבות בקרב אופנועים הם נמוכים יותר, ככל שהחלקים יותר קשים למכירה ככה הצפי לגניבה יורד. איך בכל זאת מונעים גניבות?

 

חמישה דרכים למנוע גניבות

 

מנעול דיסק – מנעול דיסק עולה לכם בין 50 ש"ח ועד 150 ש"ח, מנעול דיסק תורם לכך שאי אפשר יהיה לגרור את האופנוע שלכם לאחר שבירת ההגה.
אמנם מנעול הדיסק אינו אפקטיבי לגבי הרמת הרכב כפי שציינו, ואפשר לשבור את מנעול הדיסק. אבל ההרתעה והעבודה שיש לגנב גורמת לו לחשוב פעמיים לפני שהוא בוחר ברכב הדו גלגלי שלכם כמטרת גניבה.

 

שרשרת נעילה – שרשרת נעילה חשובה בכל מקום בו אתם מחנים את הרכב, בין אם מדובר על חצר הבית או על הרחוב שלכם.
שימו לב איפה המקום הנכון ביותר באופנוע סביבו אתם קושרים את השרשרת, ויש לפחות שרשרת נעילה של לפחות 12 מ"מ, שרשראות דקות יותר ניתן לחתוך עם קאטר, ואילו שרשרת 12 מ"מ צריך מסור חשמלי שעושה המון רעש – גנבים ימנעו מגניבה.
המלצתנו היא להחליף את המנעול עצמו פעם בחצי שנה לאחר ימי החורף כיוון שהוא הופך לחלודה ולעיתים עושה בעיות בפתיחת הנעילה.

 

כיסוי – לכל סוג אופנוע יש את כיסוי הרכב המיועד לו, אמנם רבים מאיתנו מתעצלים לכסות את הקטנוע בתום השימוש, אבל מלבד לשמירה על כשירות האופנוע הכיסוי גם יכול למנוע לא מעט מקרי גניבות.
גנבים מחפשים מטרה קלה ומדויקת, כל שניה נוספת שהם מבזבזים על גניבת האופנוע היא סכנה עבורם. לכן, כיסוי אופנוע יכול למנוע מגנבים אפילו לחשוב על הרכב הדו גלגלי שלכם כעל אופציה.

 

חניה חכמה – במקרה בו אתם לא נמצאים בבית, תחנו את האופנוע שלכם במקום סואן, מקום בו יש הרבה אנשים.
אם אתם חונים ברחוב נדחק שאין שם תזוזה, בחרו להחנות את הרכב סמוך לחנות כלשהי ומתחת למצלמת רחוב. גנבים חושבים אם מקום הגניבה משתלם להם, הם בודקים את המקום לפני שהם מבצעים את האקט. 

 

מעקב – לפעמים לא משתלם לנו לעשות ביטוח מקיף… כאשר הקטנוע שלכם שווה 6 אלף ש"ח ואילו הביטוח המקיף עצמו עולה כמעט חצי מחיר מחירון אתם חושבים פעמיים לפני שאתם מבטחים.
בכדי שעדיין יהיה לכם מעין תחושת ביטחון ומעקב אחרי האופנוע ישנם חיישנים אותם אתם מציבים על האופנוע והם מראים לכם בכל זמן נתון איפה הרכב הדו גלגלי נמצא, אם נגעו בו וכו'. בכל פעם שיש תזוזה תקבלו עדכון והאזעקה תופעל ישירות לטלפון שלכם.

ברגע שהאופנוע נגנב ויש לכם מעקב אחריו תוכלו מיד ליידע את המשטרה וכך הסיכוי שהקטנוע יוחזר אליכם הרבה יותר גבוה.
מלבד לכך, יש את חברות בישראל העוסקות בשירותי שמירה מפני גניבות אופנועים. חברות אלו מציעות לנו שמירה 24/7 על הרכב שלכם דרך מעקב לוויני כמו מקודם.

לעיתים הם לא עובדים עם המשטרה ומגיעים בעצמם למצוא את הרכב שנגנב. במקרה בו האופנוע נגנב ברוב המקרים לעיתים תהיה התחייבות להחזרים בשווי של עד 90% משווי האופנוע, מומלץ לוודאות סעיף זה עם החברות המבטחות אליהן מעוניינים להצטרף.

 

במקרה של גניבה יידעו את המשטרה מיד

מלבד לכך שגניבות מיועדות למכירת האופנוע לחלקים, יש ליידע את המשטרה מיד על גניבה מכיוון שחלק מהגנבים עושים שימושים לא חוקיים עם האופנוע שלכם.
לא מדובר כאן רק על נסיעה שלא על פי חוק, אלא עם מכירת מוצרים לא חוקיים, במקרים נדירים גם רציחות בחסות האופנוע שלכם שיכול להיות מצולם דרך מצלמות רחוב ועוד…
כמובן שאף אחד לא יכניס אתכם לכלא ולבסוף האמת תצא לאור, אך בכדי לחסוך לעצמכם לא מעט כאב ראש וחרדות תעדכנו את המשטרה ברגע שידוע לכם על הגניבה.

 

לסיכום

קשה מאוד בישראל להיות בעל רכב דו גלגלי, בכל שנה מספר הגניבות בארץ רק עולה ועולה. גניבות אופנועים הרבה יותר קלות מאשר גניבת רכבים, והרבה יותר משתלמת.
רוב הגנבים מוכרים את האופנוע מיד לחלקים ולאחר מכן לא ניתן לדעת איפה האופנוע ומי גנב אותו. אי אפשר לשמור על האופנוע ב-100% מפני גניבות אך אפשר לצמצם את סיכויי הגניבה וזאת תוך הקפדה על נוהל מסוים בעת חניית הרכב הדו גלגלי – כיסוי, מעקב, נעילה, חנייה חכמה. מלבד לכך, אם האופנוע שלכם יקר כמו Tmax מומלץ להיעזר בשירותי ביטוח גניבות ודומים אחרים וניתן לחבר אפליקציות ניתור ורכיבים לשליטה רחוקה בכלי הרכב לדוגמא הפסקת הזרמת הדלק לרכב.
אם אתם גרים במקום בו הגניבות מרובות, החליפו מקום חנייה או קשרו את האופנוע לקיר בטון עם שרשרת 12 מ"מ, מומלץ ליד מצלמה. אי אפשר למנוע גניבות לחלוטין, אבל גם אי אפשר לוותר על החוויה בנסיעה על רכב דו גלגלי.

 

 

 

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments